مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
پیشینه داخلی وفاداری به برند
پیشینه خارجی وفاداری به برند
پیشینه پژوهش وفاداری به برند
پیشینه نظری وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
چارچوب نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری وفاداری به برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق وفاداری به برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

 

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

 

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

پاورپوینت انتخاب و تعیین استراتژی (فصل ششم کتاب مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در عمل تألیف سرمد سعیدی)

پاورپوینت انتخاب و تعیین استراتژی (فصل ششم کتاب مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در عمل تألیف سرمد سعیدی) کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل ششم کتاب مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در عمل تألیف سهیل سرمد سعیدی پاورپوینت فصل ششم کتاب…

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن برنامه سازی خلاق در رادیو اصول برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی ابعاد برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی مولفه های برنامه…

شرط ضمان در عقود اذنی

شرط ضمان در عقود اذنی ماهیت عقود اذنی شرط ضمان در عقود اذنی انعقاد شرط ضمان در عقود اذنی حكم شرط ضمان در عقود اذنی دانلود پایان نامه شرط ضمان دانلود پایان نامه عقود اذنی شرط ضمان مضارب از نگاه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های فلسفی اخلاق

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های فلسفی اخلاق مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق دانلود مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق ادبیات نظری نظریه های فلسفی اخلاق فصل دوم پایان نامه نظریه های…

دانلودکارآموزی (کامپیوتر) 44 ص

دانلودکارآموزی (کامپیوتر) 44 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی (کامپیوتر) 44 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی (کامپیوتر) 44 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 52 حجم : 2 مگابایت بخش اول شناخت قطعات کامپیوتر پردازنده (…

پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21

پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21 پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21 تحقیق بررسی فناوری های قرن 21 ویژگیهای فناوری های قرن 21 ، سریعتر، متصل شده و هوشمندتر نیمه هادی ها و صنایع الکترونیک تاثیرات تکامل صنعت الکترونیک سیستم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی 57 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی 57 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه علم سنجی مبانی نظری علم سنجی پیشینه تحقیق علم سنجی پیشینه داخلی علم سنجی پیشینه خارجی علم سنجی پیشینه پژوهش علم سنجی پیشینه نظری…

پرسشنامه وسواس فکری عملی بازنگری شده (OCI-R) فوآ و همکاران (2002)

پرسشنامه وسواس فکری عملی بازنگری شده (OCI-R) فوآ و همکاران (2002) کلمات کلیدی : پرسشنامه فوآ و همكاران پرسشنامه وسواس عملي پرسشنامه وسواس اجباری پرسشنامه وسواس عملی فوآ پرسشنامه سندروم وسواس پرسشنامه اختلال وسواسی عملی پرسشنامه وسواس عملی فوآ و همكاران…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی 80 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی 80 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت روان تاریخچه سلامت روانی پیشینه خارجی سلامت روانی پیشینه نظری سلامت روان پیشینه پژوهش سلامت روان پیشینه پژوهشی سلامت روان پیشینه خارجی سلامت روان پیشینه…

پاورپوینت تخلفات اداری و قانون رسیدگی به آن

پاورپوینت تخلفات اداری و قانون رسیدگی به آن کلمات کلیدی : پاورپوینت تخلفات اداری و قانون رسیدگی به آن تخلفات اداری و قانون رسیدگی به آن تحقیق تخلفات اداری و قانون رسیدگی به آن قانون رسیدگی به تخلفات اداری قانون…

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک رضایت شغلی کارکنان بانک رضایت شغلی کارمندان بانک میزان رضایت شغلی کارکنان بانک عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک مبانی نظری عوامل موثر بر رضایت شغلی مبانی نظری عوامل…

روشها و راه حلهای جدید سرمایه گذاری و بهره وری وقف و موقوفات با نگاهی به موانع پیش رو

روشها و راه حلهای جدید سرمایه گذاری و بهره وری وقف و موقوفات با نگاهی به موانع پیش رو موانع فرهنگی بهره وری مطلوب از وقف موانع اجرائی بهره وری مطلوب از وقف چالشهای بهره وری مطلوب از وقف راهکارهای…

مبانی نظری ساختن سیستمهای اجرایی تولید با رایانش ابری

مبانی نظری ساختن سیستمهای اجرایی تولید با رایانش ابری مبانی نظری سیستمهای اجرایی تولید دانلود مبانی نظری سیستمهای اجرایی تولید پیشینه تحقیق سیستمهای اجرایی تولید ادبیات نظری سیستمهای اجرایی تولید فصل دوم پایان نامه سیستمهای اجرایی تولید مبانی نظری و…

مبانی، سیر و تحول سازمان دادرسی اطفال بزهکار

مبانی، سیر و تحول سازمان دادرسی اطفال بزهکار اطفال بزهکار دادرسی اطفال بزهکار سیر تحول دادرسی اطفال مبانی دادرسی اطفال بزهکار سازمان دادرسی اطفال بزهکار سیر تحول و سازمان دادرسی اطفال بزهکار پایان نامه دادرسی اطفال بزهکار رفتن به سایت…

ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان

ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان مولفه های فساد اداری فساد اداری در شهرداریها عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری شاخص های اختصاصی سلامت اداری عوامل سازمانی…

بررسی کارکرد ماشینهای کشت در کشت مسطح پنبه

بررسی کارکرد ماشینهای کشت در کشت مسطح پنبه پنبه ردیف کار خطی کار سله‌ شکنی فاصله بین دو بوته‌ ای کشت مسطح پنبه ماشینهای کاشت پنبه عملکرد ماشینهای کاشت پنبه دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته کشاورزی بررسی کارکرد ماشینهای کشت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تعلق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تعلق مبانی نظری احساس تعلق ادبیات نظری احساس تعلق چارچوب نظری احساس تعلق فصل دوم پایان نامه احساس تعلق دانلود مبانی نظری احساس تعلق پیشینه احساس تعلق پیشینه تحقیق احساس تعلق پیشینه داخلی احساس…

بررسی مجازاتهای بازدارنده در قانون جدید

بررسی مجازاتهای بازدارنده در قانون جدید پایان نامه مجازات های بازدارنده تعزیر در قانون مجازات اسلامی ضرورت مجازات های بازدارنده مجازاتهای بازدارنده در قانون جدید تعزیرات قانون مجازات اسلامی 1392 تحول تعزیر در قانون مجازات اسلامی 1392 تفاوت های تعزیرات…

بررسی و تشریح ماهیت نیاز عاطفی خانواده

بررسی و تشریح ماهیت نیاز عاطفی خانواده کلمات کلیدی : روابط عاطفی در خانواده بهبود روابط عاطفی در خانواده مدیریت روابط عاطفی در خانواده پایان نامه جو عاطفی در خانواده پایان نامه روابط عاطفی در خانواده الگوهای تربیتی در تربیت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عقب ماندگی ذهنی مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی پیشینه داخلی عقب ماندگی ذهنی پیشینه خارجی عقب ماندگی ذهنی…

بررسی اعتراض به آراء دادگاهها و مراجع قضایی

بررسی اعتراض به آراء دادگاهها و مراجع قضایی قاعده اسقاط حق اعتراض به آراء دادگاهها اعتراض به آراء مراجع قضایی انوع حق اعتراض به آراءدادگاهها بررسی اعتراض به آراء دادگاهها و مراجع قضایی دانلود پایان نامه اعتراض به آراء دادگاهها…

ارزیابی افسردگی در پرسنل بیمارستان و تاثیر آن بر رضایت شغلی

ارزیابی افسردگی در پرسنل بیمارستان و تاثیر آن بر رضایت شغلی رضایت شغلی دانلود پایان نامه افسردگی در پرسنل بیمارستان افسردگی در کارکنان افسردگی در پرسنل بیمارستان ارزیابی افسردگی در پرسنل بیمارستان و تاثیر آن بر رضایت شغلی تاثیر افسردگی…

پایان نامه زمانبندی منابع در محاسبات ابری

پایان نامه زمانبندی منابع در محاسبات ابری کلمات کلیدی : دانلود پایان نامه رایانش ابری پایان نامه زمانبندی در محاسبات ابری پایان نامه کارشناسی ارشد رایانش ابری پایان نامه زمانبندی وظایف در رایانش ابری پایان نامه زمانبندی منابع در رایانش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 9

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 9 مبانی نظری داده کاوی دانلود مبانی نظری داده کاوی پیشینه تحقیق در مورد داده کاوی مبانی نظری در مورد داده کاوی دانلود پیشینه تحقیق داده کاوی ادبیات نظری داده کاوی پیشینه داده…

توسعه مدل کیفی بهره وری

توسعه مدل کیفی بهره وری مدل کیفی بهره وری شرکت داده گستر عصر نوین فرایند تحلیل سلسله مراتبی تکنیک های تصمیم گیری توسعه مدل کیفی بهره وری توسعه مدل کیفی بهره وری با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *